Majdeena Naffesa Hasyeema

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, January 6, 2011

[TRAGEDI JANUARI 2011]..mySCOOT crash boom bang....

Sempena CUTI UMUM atas kemenangan Pasukan Malaysia merangkul kejuaraan SUZUKI AFF 2010, setelah kehilangan piala tersebut selama 14thn yg lalu....ank2buah aku (anak kakak dan abg aku) telah pinjam skuter "kaloi" aku untuk blk ke kampung halaman di Kedah.

Jdnya...drpd "kaloi" dok parking je kat umah, dan dah lama x bergerak jauh...maka aku pun bg le kat dorg..(maklumlah, dorg pun nak merasa naik skuter utk perjalanan yg long distance....1st time for them..).

Skuter bergerak dr parking hari khamis...dan tetiba pada jumaat (31disember2010, jam 11.00pagi), aku dpt call dr salah sorng anakbuah aku yg blk skali....."paksu.....yon eksiden"...

crash booommm bang.....!!!

dan inilah yg terjadi pada skuter "kaloi" aku.....dan keadaan ankbuah aku lak, patah bahu kiri dan retak tulang paha......i'm clueless...!!!

dorg berkali2 mintak maaf....dan aku sbg umat Allah sudah maafkan...siapalah aku...dan kita sama di mataNya... Aku redha dgn kejadian dan ketentuan ILlahi. Dan aku tetap bersyukur, kerana anakbuah aku masih selamat..walopun alami kecederaan parah. Semoga dia mndapat pengajaran yg terbaik dalam hidupnya...dan pengalaman dari tingkahlakunya sndiri..

Di bwh ni...aku selitkan mesej yg aku bg kat dia...(reply dr mesej dia...yg minta maaf dr aku...-dlm FB aku...)

"salam kembali....
psu dan msu maafkan....
tidak dinafikan...dan tipulah kalo psu kata x frust dan sedih ngan kejadian ni...tmbahan msu yg tgh prgnant, pastu dpt tau lak mtr tu xsiden....sbb msu yg nak beli mtr tu....kira mtr kesayangan dia jg laa..

tp, ketentuan ALlah mengatasi segala2nya...cumanya, kita sbg umatNya kena sntiasa menjaga amanah dan tanggungjawab dgn baik....apa yg psu (atau sesape yg bg pun...tmbahan org tua...) adalah amanah walopun sekeping duit 5sen pun....jagalah ngan penuh tnggungjawab...

psu xfikir sgt pasal apa yg rosak kat mtr tu...tp, psu terpikir mcmana ngan yon yg patah....ngan keja lg...ngan mak lagi...susah ati itu ini....adik2 sumer pompuan....sian tau..... pesan psu, lenkali kita sntiasa ingtkan org lain melebihi dr kita sndiri....terbaikk, ingt ahli keluarga sndiri...drpd org luar.....jgn pentingkan diri.
Mtr mmg cc besar....tp, x semestinya nak kena bw laju sntiasa...dan mcm tu jg ngan mtr yon tu, x smestinya kena bw laju sntiasa.....mmg sbelum ni, kita sntiasa selamat...tp, kalo Tuhan nak tunjuk....sape tau kann... Mcm tu jg la psu....keta cc besar, tp xdak la psu nak bw lebih laju lg......kita kena ingt org tersayang sekeliling kita...dan syukur ngan apa benda yg kita miliki skang ni.. elakkan dari perasaan takbur dan bangga diri...riak...itu sumer makanan syaitan......
psu bkn nak berleter ape ke...bebel ke...xdak trlintas pun..tp, psu pesan dan nasihat yon supaya amik ni sbg pengajaran dlm kehidupan...pengalaman bg org yg tidak mengambilberat ckp org tua2...

ni, psu dok dgr...yon bw mtr sndiri pun trburu2....kawan2 psu nampak kat jln...dan citer kat psu.....psu bole kata apa, "smoga dia sntiasa dilindungiNya..."..tp, tu laa secekap2 mana pun kita..sedetik kita lupakan ALlah, syaitan akan amik peluang ni utk menjahanamkan kita...(dgn apa cara sekalipun....). Ingat tu...

lg satu....psu brsyukur...yon patah bahu dan retak paha....dan masih diberi peluang utk yon muhasabah diri...diberi peluang utk tgk mata mak...mata adik2 yg masih perlukan perhatian satu2nya waris lelaki dlm keluarga yon... Katakan lah, kalo yon dah "padam" time tu....mana mak nak brgantung lg....Ingat tu...

la ni....benda pun dah jd...kita kena pikir lak apa nak buat lepas2 nih...mtr kat bengkel..nak uruskan itu ini....dan mcm2 lg....

psu doakan sumer kembali oke...dan mndapat kemudahan kurniaan dr Allah utk kita lalui benda ni...uruskan apa2 selepas ini. pesan psu......ingt Allah sntiasa...dan ingtlah mati (sekiranya kita sntiasa ingt mati...maka kita akan sntiasa ingt Allah, dgn ibadat2 yg kita wajib lakukan...)..bukan psu nak bersyarah agama ke ape ke...tp, psu rasa inilah pesanan dr pakmenakan yon utk kebaikkan yon dan kluarga...

kim salam kat mak dan yg lelain......"



Benar kata ilmuan :
Sebagai umat Islam yang beriman adalah kita diwajibkan mempercayai dan mengimani qada dan qadar. Segala yang berlaku adalah dari Allah Taala semuanya. Kita hanya mampu berusaha dan berdoa akan tetapi Allah Taala jualah yang Maha Berkuasa yang menuntukan segala sesuatu itu.

Semoga kita semua dpt mengambil iktibar dr kejadian ni....insy'Allah...

No comments: